Références

« The new electronic interdependence recreates the world in the image of a global village. »

Marshall McLuhan, 1962

1989 – Information literacy

To be information literate, a person must be able to recognize when information is needed and have the ability to locate, evaluate and use effectively the needed information.

American Library Association

2003 – Déclaration de Prague

La compétence dans l’usage de l’information comprend la reconnaissance de ses besoins d’information et les capacités d’identifier, de trouver, d’évaluer et d’organiser l’information – ainsi que de la créer, de l’utiliser et de la communiquer efficacement en vue de traiter des questions ou des problèmes qui se posent; elle est préalable à une pleine participation à la société de l’information et fait partie du droit humain primordial d’apprendre tout au long de la vie.

Déclaration de Prague : vers une société compétente dans l’usage de l’information, 2003. https://www.enssib.fr/bibliotheque-numerique/notices/1900-declaration-de-prague-vers-une-societe-competente-dans-l-usage-de-l-information

2005 – Alexandria Proclamation

« Information literacy empowers people in all walks of life to seek, evaluate, use and create information effectively to achieve their personal, social, occupational and educational goals. It is a basic human right in a digital world and promotes social inclusion in all nations. »

Alexandria Proclamation on Information Literacy and Lifelong Learning, 2005. Information literacy. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/access-to-knowledge/information-literacy

📔 2011 – Media and information literacy curriculum for teachers

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000192971

2015 – Recommandations de l’IFLA pour la bibliothèque scolaire.

International Federation of Library Associations and Institutions, 2015.

Version traduite en français en 2018 : https://repository.ifla.org/bitstream/123456789/59/1/ifla-school-library-guidelines-fr.pdf

Recommandation 13. Les activités pédagogiques principales d’un bibliothécaire scolaire doivent se concentrer sur : l’apprentissage de la langue et la promotion de la lecture ; l’enseignement d’une littératie des médias et de l’information ; l’enseignement basé sur la démarche d’investigation ; l’intégration des technologies ; l’évolution professionnelle des enseignants.

2018 – Digital Education Vision for the European Schools system

https://www.eursc.eu/BasicTexts/2018-12-D-7-en-4.pdf

https://www.eursc.eu/BasicTexts/2018-12-D-7-fr-4.pdf

https://www.eursc.eu/

2020 – Digital Competence Framework for the European Schools

Every pupil and student develops throughout his/her European School education the digital competence to foster confident, critical, responsible and creative use of, and engagement with, digital technologies for learning, at work, and for participation in society.

https://www.eursc.eu/BasicTexts/2020-09-D-51-fr-2.pdf

https://www.eursc.eu/BasicTexts/2020-09-D-51-en-2.pdf

https://www.eursc.eu/

2021 – Résolution de l’ONU – 24 to 31 October of each year : the Global Media and Information Literacy Week

[…] to commemorate Global Media and Information Literacy Week in the way that each considers most appropriate, including by focusing on commemorative, educational and public awareness activities that tackle the issue of disinformation and misinformation, within their existing resources;

https://undocs.org/en/A/RES/75/267

📔 2021 – Media and information literate citizens: think critically, click wisely!

MEDIA & INFORMATION LITERACY CURRICULUM FOR EDUCATORS & LEARNERS

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377068


Professeur documentaliste : quelles missions ?

https://www.education.gouv.fr/bo/17/Hebdo13/MENE1708402C.htm

1- Le professeur documentaliste, enseignant et maître d’œuvre de l’acquisition par tous les élèves d’une culture de l’information et des médias

2- Le professeur documentaliste maître d’œuvre de l’organisation des ressources documentaires de l’établissement et de leur mise à disposition

3- Le professeur documentaliste acteur de l’ouverture de l’établissement sur son environnement éducatif, culturel et professionnel


European Guidelines

The eight key competencies

  • literacy competence;
  • multilingual competence;
  • mathematical competence and competence in science, technology and engineering;
  • digital competence;
  • personal, social and learning to learn competence;
  • civic competence;
  • entrepreneurship competence;
  • cultural awareness and expression competence.

Les huit compétences clés

  • compétences en lecture et écriture
  • compétences langagières
  • compétences mathématiques et en sciences, technologies et techniques
  • compétences numériques
  • compétences personnelles, sociales et « savoir apprendre »
  • compétences citoyennes
  • compétences entrepreneuriales
  • sensibilité culturelle et capacités expressives